WiFi heeft de laatste jaren een grote vlucht genomen. We maken er met z’n allen steeds meer gebruik van. Bij nieuwe kantoren en schoolgebouwen worden steeds minder vaste UTP-netwerkaansluitingen aangelegd.

Hier is het credo: “WiFi connected, tenzij …!“

WiFi is daarmee uitgegroeid tot een essentiële nutsvoorziening. Iedereen werkt over WiFi, tenzij het echt niet mogelijk is. En meestal werkt het goed!

Laten we wel wezen, wie sluit de laptop nog aan op een vaste UTP-netwerkkabel? Mijn kantoor PC heeft bijv. al jaren een WiFi-kaart, dat werkt prima en er is nog nooit een UTP-kabel ingestoken.

WiFi is het nieuwe normaal. Alles staat of valt dan ook met een robuust en stabiel werkend WiFi-netwerk.

En daar zit nu nét de crux vandaag de dag…

Want wat is er aan de hand? … Waar moeten we alert op zijn?

In 10 jaar tijd is WiFi snel volwassen geworden en behaalt in rap tempo alsmaar hogere snelheden. De afgelopen jaren kregen we WiFi-versie 802.11 AC Wave 1 en die werd al snel weer opgevolgd door WiFi 802.11 AC Wave 2, een verbeterde versie, kortweg WiFi 5 genoemd.

Een nieuw hoofdstuk

Met een WiFi 5 netwerk kun je in de praktijk prima werken, zowel op kantoor als in een moderne klas met digitaal onderwijs. Ook bij 30 leerlingen tegelijk op één accesspoint werkt alles soepel en snel … zeker als je het netwerk met kennis en kunde aanlegt en implementeert. En dat is waar Brite al vele jaren bekend om staat.

Een nieuw hoofdstuk dient zich aan. Afgelopen jaar werd n.l. WiFi 6 aangekondigd als de nieuwe WiFi-standaard vanaf 2020!

WiFi 6 wordt officieel technisch 802.11AX genoemd, maar verkoop en marketingmensen gebruiken veel liever een oplopend nummer dan zo’n technisch 802.11 getal met letters er achter.

Want in de marketing geldt: Hoe hoger het nummer, des te beter moet het product zijn … Dat geldt voor je smartphone, je softwareversie, etc.

WiFi 6 is dus beter dan WiFi 5. Simpel toch, … zou je denken? 

En wie wil er nog WiFi 5 inzetten wanneer er ook WiFi 6 beschikbaar is? Daarom promoten alle fabrikanten de nieuwe technologie als: “WiFi 6 is the way to go”.

Op het eerste gezicht lijkt dit meer dan logisch …

De snelheid van WiFi 6 is hoger en kritische netwerkdata kan beter geclassificeerd en geprioriteerd worden. En als de kosten niet hoger liggen, dan neem je de beste technologie in huis.

En daarbij is het technisch “backward compatible”, daardoor kunnen oudere apparaten, met WiFi 3, WiFi 4 of WiFi 5 technologie aan boord, er ook mee werken.

In de praktijk ligt het helaas een stuk genuanceerder … want dat blijkt in de praktijk niet zomaar het geval.

Misschien was jij dit jaar één van de eersten en heb je de afgelopen maanden al WiFi 6 uitgerold in je organisatie. Dan herken je dit verhaal vast wel.

Wij startten er dit jaar voorzichtig mee en voor de meeste “early adapters” werd de uitrol van WiFi 6 soms een onverwachte deceptie.

Wat gebeurde er in de praktijk?

Goed werkende laptops, die in het oude WiFi-netwerk – met WiFi 3, WiFi 4 of WiFi 5 accesspoints – prima functioneerden, haperen plotsklaps in het nieuwe WiFi 6 netwerk.

In de praktijk zagen we al snel dat 30% of meer van de laptops het niet goed deden. Ze wisselen slecht of maken soms helemaal geen verbinding met het nieuwe WiFi 6 netwerk.

De uitrol van het nieuwe WiFi-netwerk veroorzaakt dan ineens een stortvloed van klachten op de ICT-helpdesk.

Gebruikers verlangen dan al snel terug naar de oude situatie… Het was toen misschien wel trager, maar het werkte wel.

In de praktijk zijn veel klachten te herleiden tot bijv. de populaire (Intel) WiFi-kaarten in de laptops die veelvuldig in gebruik zijn.

WiFi-kaarten die het al jaren uitstekend deden en vaak ook op advies van Brite en in samenspraak met bekende onderwijsleveranciers juist specifiek geselecteerd waren voor een optimale werking in de school.

Een bewezen succesformule … totdat het nieuwe WiFi 6 werd ingeschakeld!

Daarbij, bij de aanschaf van een nieuw WiFi-netwerk ga je niet ineens volledig ook al je WiFi-apparaten zelf vervangen en voorzien van de allernieuwste WiFi 6 technologie. Het kan wel 3, 4 of 5 jaar duren voordat al je laptops vervangen zijn en moderne WiFi 6 WiFi-kaarten hebben.

En de belofte was toch dat WiFi 6 backwards compatibel zou zijn met de oudere WiFi-kaarten van de afgelopen jaren? Dat bleek zeker niet zomaar het geval te zijn.

Heb je veel bestaande – vooral Windows – laptops of werkstations in je organisatie, dan is de kans bijna 100% dat je hiermee te maken krijgt.

Een flinke uitdaging voor systeembeheerders. Sommige apparaten functioneren zonder aanpassingen prima. Een groot aantal worden op slag onbruikbaar. En leg dat maar uit aan je gebruikers. De laptop functioneerde voorheen prima, we stappen over op een nieuw netwerk en plots werkt het WiFi niet meer. Hoezo ligt het aan mijn laptop? … Sinds het nieuwe WiFi netwerk is het foute boel!

Dan ligt het aan het (nieuwe) netwerk … dat is toch logisch!

… En toch blijkt het euvel in belangrijke mate voort te komen uit je bestaande laptops. Een groot dilemma voor je ICT-afdeling of voor jou als systeembeheerder.

Hoe ga je dit nu oplossen? Je wilt niet terug naar de oude situatie en de nieuwe apparatuur is al gekocht en ingericht.

  • Zo nu en dan kun je met een gecentraliseerde WiFi 6 driver update iets betekenen voor je beheerde laptops van medewerkers … Echter wie heeft anno 2020 alleen nog maar beheerde apparaten?
  • Hoe ga je dit regelen met de niet beheerde apparaten, bijv. de BYOD (Bring Your Own Device) apparaten van leerlingen of gasten? Zo wordt BYOD ineens Bring Your Own Disaster!

Zolang je niet voor 99,9% (of liever 100%) handmatig al je eigen WiFi apparaten hebt bijgewerkt – of dat elke gast in je pand eerst via je ICT-afdeling een technische fix moet laten uitvoeren op hun laptop voordat ze het netwerk gebruiken – kun je beter nog even wachten met het invoeren van WiFi 6.

En zelfs dan … Hoe ga je in de praktijk om met open dagen of vergaderingen met veel bezoekers van buitenaf die WiFi gebruiken?

De zwakste schakel bepaalt de totale sterkte van de keten. En het blijkt dat – zoals zo vaak bij WiFi – de WiFi-client hier weer eens de remmende factor is. De WiFi 6 accesspoints zelf zijn op zich geen probleem en de laptops op zich ook niet.

Het is de samenwerking van de huidige WiFi-netwerkkaarten in laptops en de nieuwe generatie WiFi 6 accesspoints die in de praktijk niet goed samengaan zolang ze niet zijn aangepast.

De laptops maken geen verbinding met WiFi 6 en ze schakelen meestal niet terug naar de lagere standaarden zoals WiFi 5 etc.

Schakel je de komende tijd over naar een nieuw WiFi netwerk: Bezint eer ge begint!

Zonder de juiste voorbereiding kan het project zich onverwacht tegen je keren en dat kan knap onaangenaam worden. En daar ziet niemand op te wachten.

Hoe lossen we dit op? 

WiFi 6 is de nieuwe standaard en daar moeten we simpelweg mee aan de slag.

Bij Brite leveren we jaarlijks vele duizenden accesspoints bij onze professionele gebruikers en natuurlijk willen we de nieuwste technieken inzetten. Daarom moest er een goede “hack” komen die van WiFi 6 in de praktijk geen showstopper maakt.

En dat is gelukt! We realiseerden een goede en werkbare methode, waarbij we de nieuwe generatie WiFi 6 accesspoints toepassen in je organisatie en er tegelijkertijd voor zorgen dat je probleemloos migreert van je oude WiFi-netwerk naar het nieuwe WiFi-netwerk.

  • Zonder bergen werk voor de ICT-helpdesk met acute en ad-hoc uitvallende WiFi op laptops.
  • Met een robuuste werkende gasttoegang of een open dag WiFi-oplossing.

En zo sparen we de kool en de geit!

We begonnen deze blog met de koptekst: “WiFi 6 … begin er niet aan!!!” 

Op basis van onze ervaringen stellen we dit nu bij naar:

“WiFi 6 … begin er niet ‘ZOMAAR’ aan!!!”

Met een goede voorbereiding krijg je een beter WiFi-netwerk dan voorheen, maar niet de standaard problemen die je anders kunt verwachten.

Diverse VO-scholen gingen aan de slag met deze Brite WiFi 6 methode en dat is met de start van het nieuwe schooljaar in alle situaties succesvol verlopen. Terug naar school en werken met een robuust en razendsnel netwerk en WiFi die het altijd doet.

Hoe we dat doen? … dat leggen we je graag uit in een persoonlijke sessie.

Dit kan met een kop koffie in de hand en op een gezonde afstand van > 1.5 meter of via een remote videosessie op afstand van vele duizenden meters … naar keuze waar jij je prettig bij voelt.

Wil je aan de slag met een robuust WiFi-netwerk die het meteen bij aanvang en daarna altijd doet, dan gaan we graag met je in gesprek.

Veel meer dan excellente WiFi…

Oh ja: Brite is veel meer dan een excellente WiFi in je organisatie. WiFi is één van de essentiële bouwstenen van je ICT-infrastructuur en daar staan we al jaren bekend om. Daarnaast voorziet onze beproefde Brite EduConnect® totaaloplossing in alles wat er verder nodig is in je ICT-infrastructuur.

Volg je deze beproefde Brite EduConnect® methode, dan heb je qua infrastructuur geen zwakke schakels meer in je ICT-keten. Alles werkt samen, veilig, robuust en op hoge snelheid.

Al meer dan 325 VO scholen hebben deze route succesvol bewandeld … Binnenkort ook op jouw school?

Vanaf de herfstvakantie kan ook jouw organisatie over naar een super robuuste WiFi die het altijd doet – zelfs wanneer je denkt dat je er dit jaar geen budget voor hebt, kunnen wij je verder helpen.

Direct contact? Bel t. 053 – 20 30 404 of email naar aanvraag@brite.nl