Leraar Frank werkt sinds 4 weken met MS Teams om les te geven. Een hele andere manier van doceren dan normaal. Na de lockdown moest hij ineens met kunst en vliegwerk gebruik maken van MS Teams zonder een goede voorbereiding. Hij doet zijn stinkende best, maar het lesgeven gaat hem nog niet zo goed af als hij zou willen.

Hij is niet de enige die hier mee worstelt. In de eerste week riepen scholen snel vol trots: Wij geven nu les op afstand! Nu enige weken verder blijkt de praktijk weerbarstiger.

De collega’s van Frank ervaren dezelfde problemen: leerlingen melden zich niet aan, leerlingen denken dat ze een soort van vakantie hebben, vinden dat ze niet de juiste ondersteuning krijgen bij het maken van opdrachten of verzieken de les. Ouders raken daardoor ontevreden en vragen zich af waar de school mee bezig is.

Frank en de school staan nu met 1-0 achter en als het zo doorgaat dan wordt de achterstand alsmaar groter.

De techniek op zich werkt wel, maar hoe kom je er achter waar het in de praktijk aan ontbreekt?

Die leemtes moeten ingevuld worden, extra ondersteuning en begeleiding moeten er komen zodat docenten en leerlingen op het juiste spoor worden gezet.

Hoewel de eerste slag met horten en stoten is verlopen, kan de school de wedstrijd alsnog winnen. Hoe doe je dat…?

Hoe maak je van MS Teams een succes?

Als de technische basis voor het werken met MS Teams voor elkaar is, dan begint het eigenlijke werk pas. Welke voorwaarden zijn er nodig om les op afstand te geven?

Als je de eerste stappen op de juiste manier hebt gezet, hoe kun je dan optimaliseren en alles uit de MS Teams kast halen? Als het begin niet in orde was, hoe kun je dan een stap terugdoen om zo op het goede spoor te komen?

Met behulp van korte online sessies, door ervaren onderwijskundige specialisten, krijg je de ondersteuning die je nodig hebt om van MS Teams een succes te maken. Zo kun je de wedstrijd alsnog winnen!

Leren werken met MS Teams

Brite helpt scholen met haar educatieve ‘EdulinQ / MS Teams koppeling‘. Deze module koppelt het LAS (Magister of Somtoday) direct met MS Teams. Alle vak- / lesgroepen incl. aangemelde leden in de administratie zijn daardoor direct beschikbaar in MS Teams.

Daarmee is de technische basis gelegd voor een goede start om te werken met MS Teams.

Vanaf daar moet je het als school en docent zelf verder gaan oppakken en educatief gaan invullen. En daar wringt bij veel scholen de schoen!

Na 2-3 weken praktijkervaring zien we dat lessen met vallen en opstaan en “learning by doing” vaak niet soepel verlopen of soms helemaal niet goed van de grond komen.

Scholen kloppen veelvuldig aan met vervolgvragen of weten niet hoe bepaalde zaken juist ingeregeld kunnen worden, zodat leerlingen vervolgens de lessen behoorlijk kunnen verstieren.

Scholen zijn snel, maar onvoldoende kundig gestart met MS Teams, waardoor ze nu in de praktijk een enorme digitale “wanorde” aan het creëren zijn die steeds moeilijker te herstellen valt.

Het is zaak dat er snel initiatief wordt genomen en docenten op het juiste spoor worden gezet.

Optimaliseren of een stap terug en alsnog goed vervolgen

Optimaliseren zul je vooral zelf moeten doen door MS Teams juist te gebruiken, maar:

  • Hoe zorg je dat je alle leerlingen bereikt?
  • Hoe houd je de controle over de groep?
  • Hoe ondersteun je de leerlingen optimaal onder deze omstandigheden?
  • Welke kanalen gebruik je?
  • Hoe zorg je voor een juiste structuur?
  • Etc.

Om daar handen en voeten aan te geven zijn we vanuit Brite / EdulinQ een samenwerking gestart met zeer ervaren onderwijskundige trainers die je praktisch en pragmatisch verder op weg kunnen helpen.

(** Deze samenwerking is geheel zonder commercieel belang voor Brite opgezet om kennis te delen).

Online ondersteuning sessies voor MS Teams

Er zijn een aantal online sessies beschikbaar van 1 a 1,5 uur die je de mogelijkheid geven om je snel te bekwamen of te sparren met collega’s uit het veld. Ook zijn 1:1 advies en ondersteuningssessies mogelijk met een trainer of consultant.

Marien Zonnenberg, een bekende Microsoft365 onderwijsspecialist, is de trainingscoördinator in deze. Hij vraagt voor zijn inzet of die van andere onderwijsspecalisten in zijn netwerk een kleine bijdrage om zijn instructie uren te dekken.

Klik hier voor de propositie van Marien die elke leerkracht en school zal aanspreken….

Contactgegevens Marien Zonnenberg:
Tel. 06-33232322
Mail: info@meneerict.nl
LinkedIN: https://www.linkedin.com/in/marienzonnenberg/

Delen wordt gewaardeerd.

Het belang van Brite is dat scholen met MS Teams optimaal les kunnen geven op afstand. Ondanks de moeilijke situatie kunnen docenten zo goed les geven en leerlingen optimaal begeleiden.
Veel succes allen.