Wat gebeurt er op je werk als de stroom uitvalt? Al een keer nagedacht over deze vraag? We zijn steeds meer afhankelijk van elektriciteit. Ook in Nederland komen stroomstoringen voor en de gevolgen zijn groot. Je apparatuur valt uit en je kunt niet verder.
De rompslomp er achter is erger. Verlies van data, uitval van cruciale apparatuur, defect raken van apparatuur, geen internetverbinding, websites gaan plat, telefooncentrales zijn onbereikbaar en komt weer stroom dan kun je te maken krijgen met het niet goed opstarten van computers en servers.
Een netwerkbeheerder is meestal niet aansprakelijk, tenzij er sprake is van nalatigheid of grove schuld. Een verzekering voor schade door een stroomstoring is mogelijk. Wat is echter je premie, wanneer betaalt een verzekering uit en welke kosten worden vergoed? En dan nog, je bent een tijd verder en krijgt een bedrag ter compensatie. De echte ellende ontstaat direct tijdens de uitval. Het raakt de bedrijfsvoering op alle mogelijke manieren.
Gelukkig is er voor ieder ICT-netwerk een (betaalbare) oplossing voorhanden. Een UPS (Uninterruptable Power Supply) bewijst zich steeds meer als noodzakelijk apparaat binnen een ICT-netwerk. Stroomstoringen of -uitval kun je ermee opvangen en beschermt ook tegen piekspanningen.
Het zorgt voor een buffer tussen het stroomnet en je ICT-apparatuur. Valt de stroom uit, dan neemt een UPS de stroomvoorziening over zonder dat je het merkt. Afhankelijk van de batterijduur waarvoor je kiest, kun je jouw apparatuur / systemen op een normale manier uitschakelen, data opslaan of nog een bepaalde tijd doorwerken.
Monitoring van temperatuur en vocht van belang om ongewenste stroomuitval voorkomen
Een UPS kun je uitrusten met temperatuur- en vochtsensoren. Via een monitoringsscherm kun je zo de ruimte, waar de UPS-en staan, 24/7 controleren. Een te hoge temperatuur of een te hoge luchtvochtigheid kunnen ongewenste oorzaken hebben, bijv. uitval van airco’s. Een UPS geeft dan een alarmering zodat je proactief wordt gealarmeerd en kunt acteren voordat de bedrijfsvoering in gevaar komt.
Binnen Brite hebben we de expertise om vrijblijvend een passend UPS-advies of nadere informatie te geven. Neem gerust contact op met onze netwerk specialisten op Tel. 053 – 20 30 404.
Brite: “Het netwerk dat het altijd doet”.