Vernieuwing vaste- en wireless netwerkinfrastructuur
Het Sint-Janslyceum uit ’s Hertogenbosch opende voor het eerst haar deuren in September 1918. Daarmee is het nu een ruim 100 jaar oude scholengemeenschap waar ruim 2000 leerlingen les krijgen in de opleidingen mavo, havo, atheneum en gymnasium. Het schoolgebouw bestaat uit 2 delen waarvan het oude deel uit 1961 is uitgeroepen als rijksmonument, de nieuwbouwvleugel is in 2015 gerealiseerd.
Het verstevigen van het goede en het optimaliseren van wat beter kan, dat is de kracht van een lerende organisatie als het Sint-Janslyceum. Technologische vooruitgang biedt kansen voor het gegeven onderwijs en daar maakt de school graag gebruik van. Het gebruik van technologie is, wat het Sint-Janslyceum betreft, nadrukkelijk ontstaan vanuit onderwijskundige behoefte, niet een vanuit de techniek gestuurd project.
Modern onderwijs daagt leerlingen uit om actief aan de slag te gaan met de leerstof.
Dit betekent niet dat alle boeken digitaal worden. Er wordt juist ingezet op een rijke en afwisselende leeromgeving waarin technologie het bestaande onderwijs versterkt en moderniseert, met behoud van het goede dat er al is.
Het vorige netwerk voldeed niet meer aan de eisen van een moderne school en zodoende is het Sint-Janslyceum op zoek gegaan naar een andere leverancier. Na een uitgebreide selectieprocedure kwamen ze in 2015 bij Brite terecht. Omdat de school al volop in ontwikkeling was en steeds meer met mobiele devices zou gaan werken was het een voorwaarde dat de netwerkinfrastructuur overal en snel aanwezig moet zijn. Vervolgens is in datzelfde jaar het nieuwe wireless netwerk aangelegd met klassikale WiFi dekking voor de gehele school.
Projectdetails
136 accesspoints
39 netwerkswitches
2 UTM firewalls
1 Locatie
Start samenwerking 2015
Nieuwe IT-infrastructuur ‘geruisloos’ in gebruik
In de herfstvakantie van 2016 is vervolgens de vaste netwerkinfrastructuur van het Sint-Janslyceum vervangen en is een nieuwe educatieve firewall oplossing door Brite gerealiseerd. Na deze herfstvakantie is de school volop aan de slag gegaan met het volledige Brite 3.0 concept (LAN, WLAN en Security).
Martijn Bos, op dat moment ‘manager innovatie onderwijs & technologie’, zei hierover het volgende:
“Het lijkt vanzelfsprekend en voor veel onderwijsomgevingen inmiddels een eerste levensbehoefte; stabiel en snel internet. Vanaf vandaag maken we ‘geruisloos’ gebruik van onze nieuwe IT- infrastructuur wat naadloos aansluit op ons wireless netwerk. Het onderwijsproces heeft er niets
van gemerkt behalve dat een bestaand probleem met een softwarepakket nu ook is opgelost”.
iPads in de klas
In 2016 is het Sint-Janslyceum gestart met iPads voor de brugklassers en hun docenten. Op dit moment maken alle brugklasleerlingen en alle tweedeklassers gebruik van iPad in de klas.
“Het Sint-Janslyceum wilde absoluut geen buiklanding. Brite heeft er een vliegende start van gemaakt!
Het is gewoon een geweldige samenwerking!”
In Juli 2017 gaf Martijn Bos onderstaande in een artikel weer:
“Op 20 april j.l. publiceerde Kwaliteitsscholen een onderzoek naar de kwaliteit van de aangesloten scholen. Ook het Sint-Janslyceum heeft zich aangesloten bij Kwaliteitsscholen en heeft, net als iedere school, als doel om de kwaliteit van het onderwijs te optimaliseren. Het optimaliseren van het onderwijs is een ingrijpend en voortdurend proces.
Het Sint-Janslyceum is druk bezig met het onderwijs van de toekomst, wat past bij het karakter van deze bijna 100-jarige school vlakbij het stadscentrum van ‘s-Hertogenbosch. Het onderzoek van Kwaliteitscholen wijst uit dat het Sint-Janslyceum goed op weg is en tevens nog een mooie klus te klaren heeft.
Uitstekend functionerende infrastructuur op school van ‘levensbelang’
Goed onderwijs begint uiteraard in de klas maar we vinden de voorzieningen waarmee goed onderwijs gefaciliteerd wordt ook erg belangrijk. Het Sint-Janslyceum is het vorig schooljaar gestart met het gebruik van iPads door de brugklasleerlingen en hun docenten. Hiervoor is een goed werkend draadloos netwerk, inclusief een uitstekend functionerende infrastructuur van ‘levensbelang’.
“Brite heeft deze belangrijke klus samen met ons geklaard. Hun ervaren educatieve onderwijs ICT adviseurs hebben onze wensen vertaald en ingevuld met hun Brite WiFi 3.0 totaalconcept voor het VO onderwijs.”
“Zowel het WiFi netwerk alsmede de bijbehorende netwerkswitches en de firewall zijn vervangen en geoptimaliseerd voor de digitale toekomst van onze school. De adviseurs en projectleiders van Brite hebben in alle fases pro-actief meegedacht en ons ook geadviseerd in de keuze van de devices die we willen gebruiken in de lessen.”
Monitoring op maat: Permanent inzicht in netwerkstatus en onderwijsapplicaties
Brite heeft voor ons ook een monitoringssysteem op maat ingevoerd. Met dit monitoringssysteem hebben we nu zelf permanent inzicht in de status van ons (WiFi) netwerk, de internetverbindingen en zelfs de online applicaties die buiten de school online staan.
Is een ELO, on-line toets of schooladministratie tijdelijk niet bereikbaar, dan zien we direct of dit aan onze eigen ICT ligt of dat er problemen zijn bij de externe partij of bijvoorbeeld de internetprovider.
Dit geeft ons direct inzicht en management informatie over de continuïteit en trends waar we adaptief op in kunnen spelen. Zo hebben we altijd in kaart of de internetverbinding nog toereikend is voor de groeiende digitale ambities die we hebben voor ons onderwijs.
Verzwaarde eisen rondom privacy en datalekken
Samen met Brite hebben we het nieuwe netwerk vanaf de grond ook veilig ingericht, rekening houdend met alle verzwaarde eisen rondom privacy en datalekken. Met al deze maatregelen zijn we technisch volledig “in control”, hebben we een robuuste wifi voor het digitale onderwijs en voldoen we tegelijkertijd aan alle moderne eisen die de wet aan een moderne school stelt t.a.v. de privacy en datalekken.
Het doet ons dan ook deugt om te zien dat we in ons eerste schooljaar, waarin zelfs nog wat aan ICT gesleuteld is, al boven de landelijke benchmark scoren wanneer het gaat om de betrouwbaarheid van de IT-voorzieningen van de school.
Op de vraag “ICT doet het op mijn school” gaf 63 procent van alle leerlingen aan dat IT-voorzieningen vaak of vrijwel altijd beschikbaar zijn. Daarmee scoren we nu al boven de landelijke benchmark.
We zien de komende jaren met zeer veel vertrouwen tegemoet en we weten zeker dat dit percentage de volgende keer nog hoger uitvalt. De samenwerking met Brite heeft ervoor gezorgd dat het vertrouwen in IT-voorzieningen de laatste jaren enorm is gestegen.
“ICT was vijf jaar geleden een hoofdpijndossier en nu scoren we bovengemiddeld”!
Vlekkeloos online toetsen door excellente WiFi en educatieve firewall
Afgelopen maanden hebben we ook het online toetsen met Quayn online toetsen getest met onze iPad klassen en ook die nieuwe manier van werken werkte vlekkeloos over ons WiFi netwerk en educatieve firewall.
Kortom samen met de specialisten van Brite hebben we de ICT in de afgelopen periode op een nieuw niveau gebracht en zijn we klaar om onze digitale ambities de komende tijd verder uit te rollen in de school.
“Was ICT eerst een hoofdpijn dossier in de school, nu is het verworden tot een robuust gereedschap voor onze gebruikers en straalt dit positief af op leerlingen en medewerkers. We zijn trots op het resultaat en kunnen dit concept aan alle andere scholen dan ook van harte aanbevelen.”
Bron: www.sjl.nl