Onlangs hadden wij een gesprek met de manager Bedrijfsvoering van een zorgorganisatie. Een fijn en open gesprek waarin hij zijn kennis en visie deelde over zijn zorgorganisatie, het toepassen van nieuwe technieken en de problemen waar hij tegen aan loopt in de dagelijkse praktijk.

Zijn zorgorganisatie werkt samen met een outsourcepartner die hen adviseert op ICT gebied. Een partner die hen advies geeft op strategisch gebied, meedenkt met de organisatie, meehelpt om technische problemen te voorzien van een oplossing en de zorgorganisatie helpt om te groeien en de zorg te verbeteren op de diverse locaties. De outsourcepartner is hierbij verantwoordelijk geweest voor de aanleg van WiFi, maar dat blijkt niet naar tevredenheid te functioneren.

Zorgdomotica en wireless

De zorgorganisatie wil meer zorgdomotica toepassen omdat ze een duurzame toekomstoplossing willen hebben. Hiervoor zijn ze op zoek gegaan naar een domotica leverancier die dit voor hen kan verzorgen. Deze domotica leverancier heeft bepaalde ideeën hoe bijvoorbeeld het draadloze netwerk moet functioneren. De domotica leverancier geeft aan dat ze niet kunnen garanderen dat verbindingen werken als ze niet zelf het type accesspoints bepalen en waar deze komen te hangen. Een andere domotica leverancier, waar de organisatie contact mee heeft, stelt dezelfde eisen.

Het is goed voor te stellen dat een domotica leverancier zekerheid wil dat zijn producten altijd en goed functioneren. We praten over de zorg en dan praat je over mensenlevens. Het laatste wat je dan wilt is dat apparatuur, die juist de zorg ondersteunt, niet goed functioneert en dat er gevaar voor cliënten ontstaat. Maar heeft de domotica leverancier de kennis in huis om het totaalplaatje van de zorgorganisatie te overzien?

WiFi expertise voor de moderne zorg

Het is een situatie waar Brite zijn twijfels bij heeft. WiFi is een echte specialisatie wat je er niet zo maar even bij doet zoals blijkt bij de aanleg van WiFi door de outsourcepartner.

Het plaatsen van accesspoints is maar een klein deel van WiFi. Hoe ga je om met bijvoorbeeld interferentie door alarmmelders aan de muur, lampen met bewegingsmeldingen, LED verlichting, private gsm en dect wat in veel gebouwen aanwezig is.

Het zijn allemaal verschillende banden die in kaart moeten worden gebracht. Verder dien je zorgdomotica, IP TV, zorgrobots en bijvoorbeeld telefonie van elkaar te scheiden. Of de zorgverleners te scheiden van familie die op bezoek komt en waarvan de kleinkinderen met de smartphone van WiFi gebruik willen maken. Expertise die in de meeste gevallen bij outsourcepartners of domotica leveranciers niet aanwezig is.

Geld wat hiermee gepaard gaat kan een zorgorganisatie maar één keer uitgeven. Kom je naderhand in de problemen dan moet je extra kosten maken om de situatie werkend te krijgen. Extra geld wat niet voor andere noodzakelijke doeleinden kan worden besteed en dat is ongewenst.

Binnen de zorg heeft iedereen een passende rol

Een huisarts heeft veel kennis van het menselijk lichaam. Op het moment dat er een patiënt komt met een bepaalde klacht, dan zal diezelfde huisarts de patiënt doorverwijzen naar een specialist als de klacht te specifiek blijkt en hij of zij de juiste kennis niet heeft. Iedereen binnen de zorg acteert op een passend niveau en dat zou ook voor de techniek daar achter moeten gelden.

Een zorgorganisatie kan, eventueel samen met een outsourcepartner, de randvoorwaarden bepalen hoe zij hun toekomst zien en hiervoor een eisenpakket opstellen.

Wat is er nodig aan personeel, aan opleidingen, aan middelen, aan technieken of aan gelden om die toekomstvisie in te vullen? Aan de hand daarvan stel je vast waar jouw ICT netwerk aan moet voldoen en wat er van de leveranciers van de diverse specialisaties wordt verwacht. Je weet nu wat het WiFi netwerk moet waarmaken om goede zorg te verlenen. Ook weet je welke domotica oplossingen er moeten komen die de goede zorg ondersteunen.

Ga dan op zoek naar een specialist voor WiFi én een specialist voor domotica.

Beiden hebben de juiste kennis van hun vakgebied en zullen daardoor het gewenste resultaat leveren.

De zorgorganisatie en de domotica leverancier moeten er op kunnen vertrouwen dat het draadloze netwerk de nieuwe toepassingen laat werken zoals het hoort. 24 uur per dag, 365 dagen per jaar en in een schrikkeljaar 366 dagen. Jaar in, jaar uit.

Voor ieder gebied de juiste specialist

Een zorgorganisatie bepaalt zelf hoe zij hun personeel ondersteunen en hoe zij de cliënten waardevolle zorg geven. Van leveranciers mag je verwachten dat zij zich maximaal inzetten hiervoor. Zorg er daarom voor dat specialisten hun disciplines invullen om het optimale resultaat te halen. Per slot van de rekening ga je ook niet naar een groenteboer voor een goed stuk vlees.

Vrijblijvend (specialistisch) advies voor wireless in de zorg? Neem dan contact op met Brite >