Dé WiFi & ICT specialist voor het onderwijs & de zorg

BYOD? Bring Your Own Disaster!

BYOD? Bring Your Own Disaster in de praktijk

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Helaas leest nog niet iedereen (op tijd) onze adviezen… !!!  

Als ICT infrastructuur specialist voor het VO onderwijs leveren we vanuit Brite bij honderden VO scholen, succesvol de nieuwste generaties full service (WiFi) -netwerk infrastructuur.

Daarnaast zijn we in toenemende mate ook de adviseur en het klankbord voor bestuurders, facilitair- en ICT managers om de kwaliteit van het digitale onderwijs voor de school verder te helpen optimaliseren.

Een rol die we met grote passie en drive vervullen: In onze ogen verdient elke leerling een “excellente” digitale leeromgeving.  Een blije leerling en gemotiveerde leerkracht kan niet meer zonder een uitstekende WiFi in de school.

Brite plaveit deze route pro actief voor de VO scholen in Nederland met de “Excellente WiFi” digitale snelweg,  het ICT fundament voor digitaal onderwijs vormgegeven in ons ondertussen bekende en bewezen Brite WiFi 3.0 totaalconcept voor het VO onderwijs.

Een ICT maatpak dat zit als gegoten… precies wat je als school nodig hebt. Snel, betrouwbaar… en natuurlijk ook veilig conform alle regelgeving rondom privacy en datalekken.

 

So far so good….  (toch…?)

 

Helaas worden we bij Brite elk jaar tóch (opnieuw) geconfronteerd met scholen waar het opstarten van het nieuwe studiejaar minder soepel verloopt en vaak een zware wissel trekt op de organisatie.

Leerkrachten branden snel af wanneer de notebookklassen niet lekker functioneren.

 

Praktijkervaring in de opstartweken van het nieuwe studiejaar:

“Alleen vandaag al hebben 2 grote scholen zich op onze helpdesk gemeld met grote WiFi prestatieproblemen, vooral bij de brugklassers die dit jaar nieuw instromen in de school.”

Bij de ene school betrof het 350 en de andere zelfs 600 nieuwe leerlingen. Een slechte start van het nieuwe digitale seizoen.. niet alleen voor de leerlingen, maar zeker ook voor  leerkrachten en de schooldirecties waar de motivatie voor het nieuwe digitaal werken in enkele dagen zeer snel erodeert.

Vraag van de onthutste facilitair manager die ons vervolgens belt: Maar we hebben toch het beste WiFi netwerk in de school… waarom werkt het dan niet zo als we het hadden verwacht ?

Antwoord van onze service engineer: Uit de controle van de monitoring blijkt dat uw WiFi netwerk prima in orde is… er is geen storing aan het netwerk.

Maar ik zie het al….. u heeft dit schooljaar BYOD ingevoerd in uw netwerk !!

Deze BYOD notebooks zijn niet voorzien van de juiste software en instellingen.. de leverancier heeft deze notebooks niet voorzien van de noodzakelijke “quick start” voorzieningen om robuust en snel te kunnen functioneren in het schoolnetwerk.

De metafoor van de digitale snelweg:

U heeft een prima digitale snelweg aangelegd maar vervolgens een auto gekocht die niet voorzien is van de juiste brandstof en afstelling. Een mooi laagje chroom, maar de “WiFi-motor” sputtert en is niet geschikt om soepel de (digitale) snelweg op te gaan.

Hierdoor ontstaan er trage verbindingen en worden alle andere gebruikers ook gehinderd.. er ontstaan grote vertragingen en de digitale file is een feit.

Deze auto’s moeten terug naar de garage en hersteld worden om de problemen op te lossen.

Wanneer dit op voorhand integraal was aangepakt in het BYOD project, en de school dóór de notebook leverancier (eventueel in samenspraak met ons Brite WiFi testcenter) de notebooks had laten testen én voorzien van een geoptimaliseerde WiFi starter image, dan waren deze problemen niet ontstaan.

 

Echter veel hardware leveranciers doen nog steeds wat ze al jaren doen: hardware zo voordelig mogelijk leveren, in combinatie met de bijbehorende verzekeringen en betalingsregelingen voor ouders.

De laagste prijs voor een notebook is kennelijk (nog steeds) belangrijker dan een school echt ontzorgen.

**In onze ogen is dit een zeer slechte service. Zeker wanneer je je als notebookleverancier specialiseert in het leveren van educatieve notebooks, en op regelmatige basis wel basis images maakt voor andere projecten. Met deze BYOD levering, zonder een geschikte basisconfiguratie, lever je wel lekker snel en zonder overhead een grote hoeveelheid hardware en scoor je een korte termijn opdracht. Maar daarmee worden wel alle leerlingen en daarmee ook de schoolbestuurders die digitaal onderwijs willen facilitairen in de school gedupeerd.

Ergo:  Honderden leerlingen met slecht werkende notebooks die allemaal handmatig aangepast moeten worden.

 

BYOD betekent meestal Bring Your Own Disaster

Als er op voorhand een testexemplaar van het bewuste bij ons onderwijs radiolab-testcentrum was aangeleverd, dan hadden we deze kunnen testen en certificeren. Ook helpen we met liefde om de drivers en instellingen te optimaliseren, zodat deze voor de uitlevering aan de leerlingen door de leverancier kan worden voorgeïnstalleerd.

Meestal kun je als school dit voor slechts 5 euro toeslag o.i.d. op een notebook in een BYOD project laten uitvoeren, Hiermee bespaar je, zoals alleen al vandaag, bijna 1.000 leerlingen en leerkrachten een slechte start. Waarbij  als reparatiehandeling 1000 x handmatig een systeem moet worden aangepast en getuned.

Herstellen achteraf kost je nu al vlot het tienvoudige en de imagoschade van het nieuwe digitale schooljaar kun je al bijna niet meer compenseren. Krijg je medewerkers maar weer gemotiveerd en leg de ervaringen van leerlingen maar eens uit aan de klagende ouders… De school heeft immers hun verplicht een BYOD notebook aan te schaffen…

Ons advies bij BYOD in de school

Vanuit Brite zien we dit gedoe rondom BYOD projecten met afgrijzen aan; we leveren zelf geen notebooks en hebben dan ook geen commercieel belang bij apparatuur of leveranciers.

Maar ontevreden notebookgebruikers straalt ook af op ons WiFi netwerk.. de gebruiker ervaart een slechte WiFi performance.. en wie is de leverancier van het WiFi.. precies: Brite.

Op die manier worden we als vanzelf meegezogen in het probleem van BYOD in de school en willen we iedere school dan ook nadrukkelijk waarschuwen. Als je niet de juiste maatregelen neemt dan wordt B.Y.O.D. als vanzelf Bring Your Own Disaster en kan dit grote gevolgen hebben.

Succesvol digitaal onderwijs: Onze missie is dat we scholen willen helpen en ontzorgen om digitaal onderwijs optimaal te faciliteren. We helpen je dan ook graag met onze adviezen en ervaringen.

 

Bekijk het filmpje die op een ludieke wijze Bring Your Own Disaster illustreert:

 

Voor de voornoemde 2 scholen in dit blog komt dit bericht dit schooljaar (helaas) te laat… maar dat gaat u toch zeker niet overkomen…? 

Weten hoe digitaal onderwijs wél succesvol kan zijn? Onze onderwijsadviseurs staan voor u klaar.

Wij helpen u om succesvol digitaal onderwijs door te voeren of te optimaliseren in de school.

Bel of chat met ons en maak een afspraak om een keer te sparren. Het kost je een uur van je tijd en een kop koffie maar het is gegarandeerd verfrissend en zeker de tijd waard.

Gert Snijders
Senior onderwijsspecialist IT infrastructuur, 
Oprichter van Brite BV.

 

BewarenBewarenBewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

Ook interessant